Groep 4/5 van basisschool Vrijheit (Wijk aan Zee) heeft een serie #Kunsdt-workshops gevolgd om uitvinder te worden. De leerlingen hebben zich gespecialiseerd in het beroep Ergotherapeut. Hiervoor hebben ze een interview in de klas gedaan met Linda Valent (Ergotherapeut Heliomare, Wijk aan Zee). Vervolgens zijn ze gaan brainstormen, uitvinden en maken rondom de vraag 'Wat voor een hulpmiddelen bestaan er in de toekomst voor mensen met een dwarslaesie?'. Hieronder vind je alle uitvindingen.
De workshops focussen op het proces, in plaats van op het eindresultaat. Karton en tape vormen de basis voor vrijwel alle eindproducten. Door het daadwerkelijke 'maken' onder enorme tijdsdruk uit te voeren (45 minuten), leren de kinderen hoe je een idee zo snel mogelijk uit je hoofd naar de fysieke wereld krijgt, zonder zichzelf te verliezen in het afleveren van een perfect eindproduct. Prototypen en experimenteren staan centraal.
Uitvinders:
Sven en Ko
Gemaakt voor:
Mensen die hun rug hebben gebroken
Wat de uitvinding kan:
Hij helpt mensen om in bed te komen als ze niet kunnen lopen omdat ze hun rug of zo hebben gebroken
Uitvinders:
Kesh, Puck, Thijs en Flo
Gemaakt voor:
Mensen met een dwarslaesie
Wat de uitvinding kan:
De auto kan op en af van de trap rijden.
Uitvinders:
Maud, Edel en Ilse
Gemaakt voor:
Mensen die niet meer zo goed dingen kunnen doen
Wat de uitvinding kan:
Alles. TV aan doen, computer halen, eten maken, telefoon halen, ijsje maken, je puzzel pakken, met je spelen en je optillen.
Uitvinders:
-
Gemaakt voor:
Mensen met slaapproblemen
Wat de uitvinding kan:
Zingt je in slaap.
Uitvinders:
Fenna en Fiene
Gemaakt voor:
Mensen met een dwarslaesie
Wat de uitvinding kan:
Vliegen, bedienen, rollen, voor en achter kijken, lief zijn, praten en optillen.
Uitvinders:
Willemijn, Sibbe en Eliza
Gemaakt voor:
Mensen met een dwarslaesie
Wat de uitvinding kan:
De hangmat 2000 kan mensen helpen opstaan.
Uitvinders:
Sem, Syb, Alys en Djay.
Gemaakt voor:
Patienten van Heliomare
Wat de uitvinding kan:
Eten en drinken maken en brengen.