Groep 5/6 van basisschool Vrijheit (Wijk aan Zee) heeft een serie #Kunsdt-workshops gevolgd om uitvinder te worden. De leerlingen hebben zich gespecialiseerd in het beroep Klokkenmaker. Hiervoor hebben ze een interview in de klas gedaan met Rob van Kampen (Klokkenmaker, Wijk aan Zee). Vervolgens zijn ze gaan brainstormen, uitvinden en maken rondom de vraag 'Hoe zien klokken er in de toekomst uit?'. Hieronder vind je alle uitvindingen.
De workshops focussen op het proces, in plaats van op het eindresultaat. Karton en tape vormen de basis voor vrijwel alle eindproducten. Door het daadwerkelijke 'maken' onder enorme tijdsdruk uit te voeren (45 minuten), leren de kinderen hoe je een idee zo snel mogelijk uit je hoofd naar de fysieke wereld krijgt, zonder zichzelf te verliezen in het afleveren van een perfect eindproduct. Prototypen en experimenteren staan centraal.
Uitvinders:
Ebbe, Sara, Milan en Romy
Gemaakt voor:
Klokenmakers en ouderen
Wat de uitvinding kan:
Deze uitvinding kan lopend de tijd aangeven. Hij kan makkelijk opgeborgen worden en mischien hard lawaai maken.
Uitvinders:
Arthur, Elvira, Louie en Navah
Gemaakt voor:
Iedereen
Wat de uitvinding kan:
Deze uitvinding kan inklappen en je kan hem op zetten en de tijd staat er op.
Uitvinders:
Firat, Dez en Beau
Gemaakt voor:
Bink en kinderen
Wat de uitvinding kan:
Vliegend laat hij op zijn skateboard weten hoe laat het is.
Uitvinders:
Moos, Kiki, Milan, Roos en Stian
Gemaakt voor:
Kinderen van 6 tot 16 jaar op school en juffen en meesters
Wat de uitvinding kan:
Je kan hemm gebruiken om te schrijven en te kleuren en hij heeft een timer.
Uitvinders:
Iselle, Larissa, Siep en Rian
Gemaakt voor:
Koks
Wat de uitvinding kan:
Hij laat de tijd zien. Hij maakt grapjes en hij kan koken.
Uitvinders:
Kay, Bo en Mees
Gemaakt voor:
Kinderen
Wat de uitvinding kan:
Je kan hem uitklappen, ermee spelen, er is tijd te zien en je kan een foto maken.